Venster op Nederland

Geschiedenis van nu

Over Venster op Nederland

Venster op Nederland is een eigentijdse  geschiedenismethode voor het christelijk onderwijs en vertelt de geschiedenis van ons land en de mensen die er gewoond hebben. Op aantrekkelijke wijze komt de geschiedenis voor kinderen tot leven. Ze kijken als betrokken toeschouwers door de vensters van de geschiedenis en stappen samen met de leerkracht in een periode uit de vaderlandse geschiedenis. Daar maken ze kennis met authentieke gebeurtenissen, personen, voorwerpen en leren dat geschiedenis persoonlijk zin en betekenis heeft. Dat is wat kinderen boeit en ze laat ervaren dat ze onderdeel uitmaken van verleden, heden en toekomst.

Kerndoelen

Venster op Nederland voldoet aan alle kerndoelen (51-53) voor het onderdeel Tijd van de leerlijn Oriëntatie op jezelf en de wereld. De methode sluit aan op de tien tijdvakken met de bijbehorende kenmerkende aspecten en de vensters van de Canon. Ook kerndoelen als 36, 37 en 38 van het onderdeel Mens en samenleving komen op natuurlijke wijze aan de orde.  In groep 5 werkt de methode vanuit het heden terug naar het verleden.

Bekijk de materialen

Toetsing

Vanaf groep 6 tot en met 8 is de methode chronologisch opgebouwd en stimuleert daarmee de ontwikkeling van tijdsbesef als één van de basisprincipes voor geschiedenisonderwijs. Naast de basisstof biedt de methode verschillende mogelijkheden voor verdieping en differentiatie. Het gebruik van authentieke bronnen, een digitale beeldbank en een transparante opzet van toetsing maken de methode compleet.

Venster op Nederland toetst op eigentijdse wijze de kennis, inzicht en vaardigheden van leerlingen. De methode werkt met aansprekende taken die leerlingen stimuleren zelf onderzoek te doen en na te denken over geschiedenis. De taken zijn opgenomen in een leerdagboek en helpen de leerlingen systematisch het leerproces vast te leggen. Dat zorgt er voor dat de kennis beter blijft hangen. Naast het werken met taken heeft ieder hoofdstuk in het boek een eigen afsluitende toets ‘Toets je kennis’ waarmee kennis en inzicht getoetst worden. Uniek is dat de afsluitende toets voorbereid wordt door na ieder venster van een hoofdstuk een zogenaamde tussentoets ‘Test je kennis’ aan te bieden. Dit is een korte toets die leerlingen in staat stelt per venster hun kennis en inzicht te oefenen en zelf te corrigeren. Zijn de tussentoetsen voldoende gemaakt, dan ben je als leerling goed voorbereid op de afsluitende toets. Zowel voor de tussen- als voor de afsluitende toets zijn correctiemodellen beschikbaar.

Implementatie

zichtzending-1
Gratis proberen?
Maak kennis met Venster op Nederland, en bestel direct het gratis zichtzendingpakket!

Gratis proberen

Materialen
Materialen bekijken?
Bekijk de materialen van de methode Venster op Nederland

Materiaal

vragen
Vragen?
Vragen over Venster op Nederland? Neem dan gerust even contact met ons op!

Contact

nascholing4
Nascholing
Lees meer over de nascholing van de methode Venster op Nederland.

Nascholing